maklarmorsan.blogg.se

Blogg om livet som fastighetsmäklare, trebarnsmamma och som Anniqa med allt vad det innebär!

Mardröm

Publicerad 2015-06-14 10:15:26 i Mäklarmorsans blandade,

Har haft min konstigaste husvisning inatt och tack och lov var det bara en mardröm. Ett jättehus i två plan plus inredd vind. Tror det var mörkbrunt med stående träpanel och ett brant sadeltak. Huset låg i en skogsdunge på Aroslund i Västerås. Uppe på en höjd. Sten, stubbar, mossa och träd på hela tomten. Massor av rum i huset i en annorlunda planlösning. En trapp fanns upp till en kallvind alldeles i ingången bredvid köket. Köket var ett avlångt genomgångsrum. Jag kom till huset i väldigt god tid. Två familjer kom och gick runt i godan ro innan visningstiden blev slagen. Jag var förvånad att det inte kom fler. Sen blev det plötsligt en väldig tillströmning av folk som bildade kö utanför. Jag hade inte hunnit tända upp i alla rum och hade heller inte gjort någon check att allt var ok innan jag började släppa in folk. Kände mig stressad och förvirrad att jag inte hade läget riktigt under kontroll. Jag såg sedan att köket var väldigt stökigt med matrester och många soppåsar. Minst fyra katter och sex hundar i olika raser låg i sängarna i flera rum. En trapp fanns på utsidan av huset upp till ytterligare ett utrymme på vinden. Trappen var väldigt trasig. Första trappsteget fanns, sen saknades alla helt eller delvis utom de två översta. Säljaren hade sagt åt mig att ingen bör öppna dörren till den trappen. Såklart när jag var på övervåningen var folk och trampade runt i den trasiga trappen och diskuterade hur de kunde laga den och komma upp på vinden. Aktmapp. Gästlista. Prospekt. Penna. Allt var borta och utspritt varje gång jag skulle ha det. Mina två äldsta barn låg högst upp på vinden och spelade tv-spel i en jättesäng under hela visningen. De rörde till täcken och åt popcorn och lyssnade inte när jag sa till dem. Mamma var också med i kulisserna och var troligen med som barnvakt. (Förstår inte varför de skulle vara med i huset under visningen dock). Stefan var också med och gick in och satte sig i ett rum. En manlig spekulant med glasögon blev arg att planlösningen inte stämde med skissen i beskrivningen. Trappen innanför ytterdörren upp till vinden var åt fel håll på ritningen, vilket gjorde honom arg och lämnade visningen. När han gick var min gästlista försvunnen. Hittade den sen tack och lov efter att ha bläddrat i högar med andra gästlistor. Många barnfamiljer kom och barnen gick runt och klappade katterna och hundarna fast jag sa ifrån och vissa hundar var väldigt irriterade. Under visningen stod folk kvar längst ner i entrén och väntade tills jag kom ner och sa till dem att komma in hela tiden. Som att de trodde att bara en familj fick gå in åt gången. Jag kunde bara gå i slow-motion och allt jag behövde var borttappat hela tiden. Alla suckade irriterat och jag kände att de tyckte jag gjorde ett dåligt intryck. När alla äntligen gått kom Inga och Gullan (två damer i 75-80 årsåldern som jag känner i verkligheten) för att titta på huset. När de sedan skulle gå skulle de ta på sig skorna. Någon av dem lämnade då över en liten rund chokladbit (liknande sådana man får i choklad-adventskalendrar) till mig att hålla i medan de tog på sig skorna. Den smälte i min hand litegrann. Jag gick under tiden runt och släckte ner alla lampor överallt. Gick in i ett av sovrummen jag inte hunnit gå in i än och där fick jag se till min förskräckelse att säljaren låg och sov under täcket. Han vaknade till med ett ryck, rufsig i det mörkbruna håret och sa att "just ja det är idag de kommer och tittar på huset" och slog sig för pannan när han såg hur det såg ut runtomkring sig. Han såg föga förvånad och arg ut när jag sa att alla redan varit där under tiden han sov...sen vaknade jag och förstod att det var en dröm tack och lov. Tror faktiskt min riktiga visning idag kommer vara mer under kontroll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela