maklarmorsan.blogg.se

Blogg om livet som fastighetsmäklare, trebarnsmamma och som Anniqa med allt vad det innebär!

Sommarlovstankar

Publicerad 2015-06-12 09:26:00 i Mäklarmorsans blandade,

 
Igår var det skolavslutningar för alla våra barn. Även för Lionora, men hon fick nöja sig att vara åskådare på Lovinas avslutning i Domkyrkan. Det hanterade hon bra genom att somna. Hon är väldigt kyrkvan vid det här laget. Har hunnit med både begravning, konfirmation, tacksägelsegudstjänst, musikgudstjänst och självklart alla körövningar hon hängt med på. 
Victor tog lätt på dagen, ville inte "klä upp" sig. Tror han inte vill förstöra sin coola image. Han ville inte heller ha mig med. (Inte pappa heller för den delen). Han var glad att ha höjt två betyg från förra terminen, och då mormor lovat pengar per höjt betyg jämförde han de båda betygen noga. 
igår var iallafall en underbar dag med mycket sol och glädje. Lite vemodigt är det alltid med avslutningar. Den igår var dock för stor och opersonlig för att den skulle påverka mig som det gjort alla år barnen gått på mysiga, familjära, Romfartunaskolan, c:a 25 elever totalt i åk f-3, två-tre pedagoger och en egen kyrka att ha avslutningar i. Förra årets avslutning när Lovina slutade 3:an efter 6 år i samma förskola/skola, var nog den jobbigaste hittills. Både jag och Lovina är lika fåniga när det gäller avslutningar och flydde tillslut hem gråtandes i bilen av alla avsked som blev för jobbiga. Jag vill inte säga hejdå. Bara på återseende. Vet inte varför det blir så känslosamt. Tårarna kommer ju vems barn som än tar ton vare sig det är i grupp eller solo-sång. De som sitter vid mig måste tro att jag är mamma till varenda unge som tar ton. 
Avslutningen i Domkyrkan igår var dock inte särskilt känslomässig. Alldeles för mycket folk, knappt inga sittplatser. Såg inte de som uppträdde ensamma. Några tårar blev det dock när förskoleklasserna tog i från tårna till sina låtar om smörblommor och att "vårt sommargolv har gula prickar". Mest dock för att det påminde mig om alla fina avslutningar i Romfartuna där exakt samma låt sjöngs årligen. Sen såklart när jag kramade om och sa hejdå till Lovinas favoritlärare (och faktiskt en av mina tidigare uppdragsgivare) som nu slutar och går vidare till nya uppdrag. 
Stämningen som var i luften efter avslutningen igår var dock magisk. Strålande sol, finklädda barn, glada människor, känsla av semester, sommarlov och frihet. 
Vi avslutade dagen med Pizza Hut-besök med alla våra barn. Tror det var väldigt uppskattat av de flesta, då sådana besök är väldigt sällsynta i vår familj. Iallafall med alla samlade. Även där klarade Lionora det hela galant genom att sova sig igenom nästan hela besöket. 
 
Tankarna efter en dag som igår går dock även till alla barn som inte bara ser positivt på sitt sommarlov. För vissa barn fyller skolan en viktig roll av struktur, ordning, viss gemenskap, man har sin roll, sin funktion och mat finns liksom vuxna förebilder. Alla barn har inte samma förutsättningar hemma och för de barnen kan nog sommarlovet istället vara väldigt ångestfyllt. 10 veckor, kanske utan planer, inga kompisar, instabila hemförhållanden, dålig ekonomi osv. Jag kan inte låta bli att tänka på de barnen idag.
Men jag måste ändå se till att idag njuta av detta härliga väder iallafall! Ledig dag, bortsett från några samtal om frågor om förhandsvisning som ej blir aktuellt. Visning på söndag, tyvärr hörde jag dock att det ska bli regn på söndag. Typiskt. Huset upplevs såklart bäst i solsken med det härliga soldäcket och den fina, stora altanen mot skogen. Dock kan ju många utebli om det är för fint väder då de hittar på annat, så det är både för och nackdel med dåligt väder en visningsdag. Men som sagt idag är ingen visningsdag så det är bara att fortsätta njuta av solen och stämningen från igår med alla sommarlovsglada barn! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela